Bokningsvillkor stugan

Allmänna hyresvillkor - Gäller för uthyrning av stugan i Ramnäs

 

Hyresvillkoren gäller från och med 2022-11-23 och fram tills ett nytt avtal träder i kraft. Datum vid uppdatering presenteras längst ner.

 

  • 1 Inledning

1.1 Detta avtal är gällande bestämmelser mellan Vagnify och hyresgästen och dennes medresenärer.

1.2 Med benämningen Vagnify menas företaget ORG: 751010-0543 Vagnify med personal.

1.3 Med benämningen hyresvärd menas ägaren av fastigheten och andra personer som denne på egen hand utsett för att ansvara för olika åtaganden så som städningskontroll, nyckelutlämning och liknande.

1.4 Vi på Vagnify reserverar oss för tryckfel.

 

 

  • 2 Ankomst och avresa

2.1 Ankomst- och avresedag står angivet i offerten eller om annan ankomst- och avresedag är överenskommen i samråd med Vagnify och är bekräftad skriftligen.

2.2 När Vagnify mottagit en bekräftelse från hyresvärden får hyresgästen en skriftlig bekräftelse av hyresperioden tillsammans med en räkning via e- post.

2.3 Om inte annat överenskommits skriftligen är ankomst tidigast kl. 15.00 på ankomstdagen och avresa senast kl. 11.00 på avresedagen. Om slutstädning köpts av hyresvärden kan tidigare avresa behövas.

2.4 När Vagnify erhållit hela betalningen för bokningen enligt paragraf 3, får hyresgästen kontaktuppgifter till hyresvärden och vägbeskrivning via e-post. Hyresgästen kontaktar hyresvärden senast 7 dagar innan ankomst och meddelar ankomsttid. Denna kontakt sker snarast möjligt om bokningen sker enligt paragraf 3.4.

2.5 Hyresvärden ansvarar för nyckelöverlämnandet, att stugan är städad, depositionshantering samt övrig nödvändig information.

2.6 Stugan ska alltid lämnas i städat skick. Om möjligt och efter överenskommelse kan slutstädning köpas till, detta ska meddelas Vagnify innan resan. Köper hyresgästen till slutstädning innebär det att hyresvärden dammtorkar, dammsuger, torkar golv och städar toalett, allt annat enligt paragraf 2.7 genomförs av hyresgästen.

2.7 Genomförs slutstädningen av hyresgästen innebär detta att alla apparater, ytor och disk rengöras ordentligt. Golvet ska dammsugas och torkas. Kylskåp, skafferi och vask ska rengöras från matrester, sopor ska slängas i soptunna utomhus. Alla saker ställs tillbaka på sin plats.

2.8 Hyresvärden har skyldighet att åtgärda misstag i städningen som påträffas under en gemensam genomgång vid ankomst. Smuts, skräp och kvarlämnade saker som påträffas under vistelsen har hyresgästen inte rätt att kräva ersättning för.

 

 

  • 3 Bokning, avbokning och betalning

3.1 När hyresvärden godkänt bokningen och Vagnify skickat bekräftelsen via e-post till hyresgästen så är bokningen bindande för alla parter och dessa avtalsvillkor träder i kraft.

3.2 Förfallodagen på räkningen avser inte sista betalningsdagen, utan dagen då hyran ska vara oss tillhanda.

3.3 En bokningsavgift på 20% av hyran skall vara Vagnify tillhanda senast 7 kalenderdagar från bokningstillfället. Denna avgift är en säkerhet till hyresvärden för att hålla boendet reserverat. Resterande belopp på 80% skall vara oss tillhanda senast 2 månader innan ankomst. Hyresgästen ges möjligheten att betala hela beloppet direkt istället för att dela upp betalningen.

3.4 Om bokningen sker 2 månader innan ankomst eller senare, skall hela hyresbeloppet vara Vagnify tillhanda senast 7 kalenderdagar från bokningstillfället.

3.5 Om bokningen sker 14 dagar innan ankomst eller senare skall hela beloppet betalas omgående och en kvittens på betalningen skall skickas till Vagnify inom 24 timmar som bekräftelse att betalningen är genomförd.

3.6 Vid avbokning fram till och med 2 månader innan ankomst bibehålls bokningsavgiften enligt § 3.3. Vid avbokning senare än 2 månader innan ankomst bibehålls hela beloppet.

"Vi rekommenderar hyresgästen att teckna ett avbeställningsskydd hos ett försäkringsbolag."

3.7 I vissa fall tillkommer kostnader för el-förbrukning, båt, cyklar, gäststuga, ved och liknande. Det står i så fall angivet i stuginformationen eller bokningsbekräftelsen.

3.8 Handdukar och toalettpapper medtages av hyresgästen. Tillhandahåller hyresvärden sängkläder står detta med i stuginformationen. Om hyresgästen önskar hyra handdukar och detta är möjligt enligt stuginformationen ska detta förbokas.

3.9 Hyresvärden är skyldig att hålla bostaden till hyresgästens förfogande då bokningen blivit bekräftad.

3.10 Hyresvärden har rätt att frånträda avtalet om semesterbostaden inte kan tillhandahållas eller nyttjas på grund av brand, längre icke temporära avbrott i vatten eller energitillförseln eller annan omständighet av lika ingripande beskaffenhet, som hyresvärden inte råder över och inte heller kunnat förutse.

3.11 Vid force majeure(naturkatastrof, krig, epidemi och liknande) som medför att hyresavtalet ej kan genomföras eller i väsentlig grad försvåras kan hyresvärden eller Vagnify frånträda avtalet utan att ställas till ansvar. Återbetalning av hyran i dessa fall görs exkl. Vagnifys bokningsavgift.

3.12 Vagnify förbehåller sig rätten till priskorrigering vid större växelkursförändringar, skattehöjningar eller andra oförutsedda avgifter som uppkommit.

3.13 Vid händelse enligt paragraf 3.10 har hyresgästen rätt att boka ett annat boende hos Vagnify, detta för motsvarande hyresbelopp för perioden som ej kunnat nyttjas. I annat fall återbetalas hyran för perioden som stugan ej kunnat nyttjas, exkl. Vagnifys bokningsavgift.

3.14 Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler(2005:59) gäller ingen ångerrätt vid hyra av boenden.

3.15 Vid bokning gjord från och med 2022-11-23 har gästen rätt till kostnadsfri ombokning. Ombokning kan ske fram till 35 dagar innan ankomst. Betaldatum enligt § 3.3 berörs ej om vistelsen senareläggs. Ombokning gäller endast för den bokade stugan och om hyresvärden bekräftar att den nya hyresperioden är möjlig. Om gästen vill ändra till en period med högre hyra, står gästen för mellanskillnaden. Ändrar gästen till en period med lägre hyra har gästen ej rätt till avdrag eller återbetalning av mellanskillnaden.

3.16 Vid ombokning gäller paragraferna 3.4, 3.5, 3.6 och 6,4 utifrån den ordinarie bokningen.

 

4 Vistelse

4.1 Hyresgästen får inte ta med fler personer eller husdjur än vad som överenskommits vid bokningen.

4.2 Är stugan anpassad för fler personer än antalet personer medtagen i bokningen så finns möjligheten för hyresgästen att ansöka om ytterligare medresenärer. Hyresgästen kan även ansöka om att medta ytterligare husdjur. Det är inte tillåtet utan hyresvärden medgivande att tälta eller annan typ av camping på tomten.

4.3 Fram till ankomstdagen kan någon av de anmälda medresenärerna bytas ut mot en annan person utan kostnad, detta måste dock meddelas i förväg.

4.4 Husdjur får endast medtas om detta överenskommits. Husdjuret får inte lämnas utan uppsikt i huset. Hyresgästen bär fullt ansvar för skador orsakat av sitt husdjur. Husdjur får inte vistas i soffor och sängar.

4.5 Vid nyttjande av utrustning som båt, kanot och liknande så är det hyresgästen skyldighet att se till att utrustningen så som flytvästar används korrekt.

4.6 Om något i boendet påträffas skadat, så pass att vistelsen försämras väsentligt för hyresgästerna, då har hyresvärden skyldighet att åtgärda skadan. Skyldigheten upphör om skadan har orsakats av hyresgästen eller tycks vara av mindre väsentlig grad av både av hyresvärd och Vagnify.

 

  • 5 Ansvar

5.1 Hyresvärden har rätt att ta en deposition av hyresgästen vid ankomst. Denna deposition står som garanti för att hyresgästen slutstädar, återlämnar nycklar och inget är förstört. När hyresvärden godkänt att allt är i sin ordning så återbetalas depositionen.

5.2 Hyresgästen är skyldig att sköta huset och följa hyresvärdens ordningsregler. Vid någon typ av skada skall detta omedelbart anmälas till hyresvärden så att denne kan minimera eventuella skadeersättningskostnader och förhindra att följdskador uppstår.

5.3 Säsongsbetonade faciliteter såsom Roddbåt, Trädgårdsmöbler, Grill, Kanot, Pool och liknande, kan endast användas när årstid och väderlek tillåter detta.

5.4 Hyresgästen ansvarar för barnens vistelse runt swimmingpool, badkar, jacuzzi och liknande.

5.5 Rökning inomhus är absolut förbjuden.

5.6 Hyresvärden är skyldig att ha en försäkring på huset som täcker skador i allmänhet. Om försäkringen står för skadan som hyresgästen orsakat är hyresgästen förpliktad att betala självrisken. Hyresgästen ska ha en hemförsäkring ifall de av allvarlig försummelse åsamkar skada som inte täcks av hyresvärdens försäkring.

5.7 Vagnify ansvarar inte för skador som hyresgästen ådrar sig, heller ej förlust, stöld eller skador på hyresgästens eller hyresvärdens egendom.

5.8 Vagnify ansvarar inte för strömavbrott eller vattenavbrott. Härtill hör även för icke funktionerande utrustning så som tvättmaskin, tv, radio, kökselektronik och liknande.

5.9 Vagnify ansvarar inte för störande ljud eller andra störande moment.

5.10 Vagnify delar ej med oss av hyresgästens personuppgifter mer än till hyresvärden och om lagen kräver annat. Vagnify har rätt att via e-post be om feedback och ge personliga erbjudanden till tidigare gäster.

5.11 Hyresvärden ansvarar för att hyresgästen har tillgång till grundläggande behov (dricksvatten, toalett och liknande) under sin vistelse i stugan om inget annat framgår i beskrivningen. Om problem uppstår, är hyresvärden skyldig se till så hyresgästen har tillgången på annat sätt. Det kan innebära att hyresgästen blir tvungen att ta dricksvatten från en behållare, använda tillfällig toalett eller liknande. Detta ger inte rätt till reduktion i hyrespriset.

  • 6 Beskrivning

6.1 All information om bostaden kommer direkt från hyresvärden, Vagnify har uppgett informationen så noggrant som möjligt. Ändringar kan förekomma som är gjorda efter bokningen, ingen garanti i detta hänseende kan lämnas.

6.2 Att husdjur ej är tillåtet innebär inte är stugan är allergianpassad. Hyresvärden kan ha egna husdjur.

6.3 En stuga som är allergivänlig innebär inte att den är helt allergianpassad för alla typer av allergier.

 

  • 7 Reklamation

7.1 En reklamationer måste klaras upp direkt på plats med Vagnify, reklamationer i efterhand kan inte tillmötesgås.

7.2Vagnify övertar inget ansvar om hyresgästen inte håller avtalet. Kostnader på grund av beslut grundade på egna initiativ övertas inte av Vagnify.

 

"Vi rekommenderar en genomgång av husets inredning, teknisk utrustning och övriga faciliteter vid ankomst för att förhindra reklamationer. Vi rekommenderar en motsvarande genomgång vid hyresgästernas avresa för att säkerhetsställa att allt är i sin ordning."

  • 8 Upphovsrätt

8.1 Allt innehåll, bilder, texter, videos, källkoder och liknande på Vagnifys hemsidor och övriga dokument är kopieringsskydd at enligt upphovsrättslagen.

 

  • 9 Rättstvist

9.1 Som rättegångsort mellan hyresgästen och Vagnify gäller Älmhult

9.2 Utöver detta avtal så är det endast Svensk lag som gäller.

 

Publicerad:  2022-11-23  av Vagnify